Placki/Naleśniki

Wegańskie placuszki bananowe

Banany to najpopularniejsze owoce południowe w Polsce. Cenimy ich smak, walory i wartości
odżywcze. W sklepach można je znaleźć przez cały rok. Są bardzo wygodną przekąską w domu, na uczelni czy w pracy i przepadają za nimi w szczególności dzieci. Z tymi owocami w moim życiu było różnie. Jak byłam mała to je uwielbiałam, ale tylko te  twarde i lekko zielone. Z czasem mi się przejadły i przez dłuższy czas nie mogłam na nie patrzeć tylko po to by po latach ponownie do nich wrócić. Dzisiaj jestem na tym środkowym  etapie i banany należą do owoców jakich nie znoszę. Właściwie są jedynymi owocami jakie  jadłam i jakie na obecną chwilę mi nie smakują.

 Pamiętam jednak, że to bardzo zdrowe owoce o wielu wartościach odżywczych. Zawierają m.in. potas, który razem z sodem i chlorem tworzy podstawowe sole organizmu, czyli elektrolity, które mają zasadnicze znaczenie dla bilansu płynów w ustroju. Są również źródłem witaminy C i błonnika co daje uczucie sytości a dzięki temu ogranicza  spożycie przez nas innych, bardziej tuczących pokarmów. Ponadto skrobia zawarta w lekko  niedojrzałych, zielonkawych bananach tworzy wyścielenie błony śluzowej żołądka, dzięki temu chroni ją przed działaniem soku żołądkowego. Nie zapomnijmy  jednak, ze banany są również źródłem cukrów prostych, zapewniających szybki zastrzyk energii. Dlatego też stanowią doskonałą przekąskę dla osób mających większe zapotrzebowanie energetyczne np. sportowców, na wycieczce w górach czy przed ważnym egzaminem. Zawierają również magnez zwany „minerałem antystresowym”, który wpływa na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów a także stymuluje wiele innych funkcji życiowych.

 Ale jakie banany wybierać? Owoce te dojrzewają bardzo szybko, dlatego też należy wybierać
te o zielonkawej lub jasnożółtej skórce z małą ilością brązowych plamek. Nie bójcie się  jednak tych z ciemnobrązową lub czarną skórką, gdyż nie jest ona wcale oznaką gnicia tylko pełnej dojrzałości.
 
  Placuszki zrobiłam po raz pierwszy z przepisu Emmy i okazały się bardzo smaczne. W następnej kolejności przygotowywałam je w wersji wegańskiej i to był strzał w dziesiątkę ! Takie placuszki nie tylko wspaniale pachną ale i są mięciutkie, delikatne i lekkie jak chmurka. Dzięki owej delikatnej konsystencji i subtelnej bananowej słodkości rozpływają się w ustach, co daje niepowtarzalny efekt. Można podawać je z serkiem, twarożkiem, jogurtem, sosem czekoladowym, masłem orzechowym, syropem klonowym, posypać orzechami a nawet jeść solo. Możliwości jest  na prawdę wiele bo w każdym wydaniu smakują rewelacyjnie. Porcja spokojnie nasyci jedną głodną osobę 🙂 Są wspaniałe na śniadanie, kolację, podwieczorek, deser czy jako słodka przekąska w ciągu dnia, która doda nam energii na dalszy dzień. Tak szczerze nie spodziewałam się ze z bananów można wyczarować tak wspaniałe placuszki. Po ich zjedzeniu na Waszych twarzach na pewno pojawi się banan od ucha do ucha 😀 Następny w kolejce jest chlebek bananowy 🙂

Składniki (ok 6 sztuk)
1 banan
1 łyżeczka miodu (opcjonalnie)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3 łyżki mąki pełnoziarnistej np. orkiszowej (ok. 1/2 szklanki)
1 łyżka otrąb np. owsianych
1 łyżka płatków owsianych
1/3-1/2 szklanki mleka/napoju ryżowego/mleka sojowego
szczypta soli

Banana rozgniatamy na gładką masę po czym dodajemy pozostałe składniki i dokładnie mieszamy. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany, dlatego w razie potrzeby dodajemy mąki lub mleka/wody. Odstawiamy na 5-10 minut (placuszki wychodzą smaczniejsze) i smażymy na dobrze rozgrzanej, teflonowej suchej patelni z obydwu stron. Placuszki odwracamy dopiero wtedy kiedy z jednej strony pojawią się na nich pęcherzyki powietrza. Podajemy z ulubionymi dodatkami.

  http://ekcal.com/embed/ODRCODJGMTkxMUQzOTE4MTZGNg

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s