Świat gier

Gra Kruki od Nasza Księgarnia

Na blogu pisałam o grze Sny od Naszej Księgarni, gdzie dużą rolę odgrywały kruki. W tym roku Nasza Księgarnia. Tej jesieni wydawnictwo rozpieszcza graczy kolejną grą – dwu osobówką Kruki. Oryginalna gra Odin’s Ravens była wielokrotnie nominowana i zdobyła wiele nagród a swoją fabułą nawiązywała do historii Odyna i jego dwóch kruków. Polskie wydawnictwo odeszło od tej wersji i zdecydowało się na kruki wędrujące przez senne krainy.

I teraz ciekawostka. W starożytności kruka uważano za najinteligentniejszego z ptaków, jednak w mitologii celtyckiej kruk był święty i oznaczał ciało rozerwane w walce – onzaczony jak symbol zła, który zwiastuje nieszczęście. W współczesnej kulturze europejskiej symbolizował śmierć, choroby i wojny – wszystko ze względu na fakt, że zarówno kruki jak i wrony podążały za maszerującym wojskiem żywiąc się ciałami poległych. W Szwecji tradycja ludowa uważa je za duchy zamordowanych. Ponadto kruki w wielu kulturach pełniły rolę posłańców (zarówno dobrych jak i złych wieści) bądź wróżyły na przykład rozstrzygnięcie bitwy.OLYMPUS DIGITAL CAMERA~ Informacje ~
Tytuł: Kruki
Wydawca:  Nasza Księgarnia
Wiek graczy: 8+
Ilość graczy:
Czas gry: 20 minut
Cena: 

~ Zawartość pudełka ~
2 kruki
50 kart lotu (po 25 dla każdego gracza)
40 kart trasy
16 kart akcji (po 8 dla każdego gracza)
Znacznik gracza rozpoczynającego grę

~ Wygląd ~
Kartonowe pudełko jest poręcznych rozmiarów, natomiast wszystkie elementy dobrej jakości – pod tym względem wydawnictwo Nasza Księgarnia nie zawodzi. Ilustracje widniejące na kartach podobnie jak w grze Sen wykonał Marcin Minor.

2 pionki krukówKruki 1

Karty lotu przedstawiają krainy, do których może wlecieć kruk i służą do przesuwania kruków na trasie wyścigu.

Karty trasy tworzą trasę wyścigu, po której poruszają się kruki. Na każdej karcie znajdują się 2 pola przedstawiające krainy ze snów.

Karty akcji służą do zmiany sytuacji na trasie wyścigu. Każda z tych kart może być wykorzystana tylko raz podczas gry.

~ Cel gry ~
Gracze mają do dyspozycji po jednym kruku. Umiejętnie wykorzystując karty lotu i karty akcji muszą jak najszybciej pokonać trasę wyścigu. Wygra osoba, której kruk jako pierwszy dotrze do celu.

~ Przygotowania do gry ~
Wszystkie karty trasy należy potasować i rozłożyć w rzędzie po 16 kart.
UWAGA
Na dwóch sąsiadujących polach nie mogą znajdować się takie same krainy. .
Z pozostałych kart trasy tworzymy stos (karty leżą rysunkiem kruków do góry), kóry układamy z boku stołu. Kruki układamy przed pierwszą kartą trasy – każdego przed inną krainą. Karty lotu dzielimy na dwie części, według rewersów tworząc dwa stosy. Następnie gracz bierze jeden stos, dokładnie go tasuje i kładzie przed sobą. Karty akcji dzielimy na dwie części. Każdy gracz bierze jeden z nich, dokładnie go tasuje i kładzie przed sobą.kruki 10

~ Jak grać ~
Grę rozpoczyna osoba, która ostatnio spała najdłużej (lub najstarszy gracz). Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze biorą do ręki po 5 kart. Sami decydują ile wezmą kart ze stosu lotu, a ile ze stosu akcji. Karty należy trzymać w taki sposób aby były niewidoczne dla przeciwnika.
W swojej turze gracz może wyłożyć dowolną liczbę kart z tych, które trzyma w ręku. W zależności od tego, jaką kartę wyłoży (lotu czy akcji), wykona odpowiednie działanie:
• wyłożenie karty lotu oznacza, że gracz wykona lot krukiem
• wyłożenie karty akcji oznacza, że gracz wykona akcję specjalną

LOT KRUKA
Istnieją 2 sposoby przemieszczania swojego kruka:
I Gracz wykłada kartę lotu przedstawiającą krainę, która znajduje się przed krukiem. Kruk może przelecieć przez kilka krain pod warunkiem, że gracz wyłoży kilka kart lotu przedstawiających kolejne krainy. Może się zdarzyć, że przed krukiem będzie znajdować się kilka takich samych krain, jednak wykładając jedną kartę lotu z taką krainą gracz przeleci przez wszystkie te krainy. kruki 11

II Gracz wykłada dwie dowolne, identyczne karty lotu i przesuwa swojego kruka o jedno pole do przodu (niezależnie od tego, jaka kraina znajduje się przed krukiem). kruki 12

W grze występują również AKCJE SPECJALNE, które dają dodatkowe możliwości i mogą przybliżyć do zwycięstwa. Każda karta akcji przedstawia 2 akcje. Gracz wybiera i wykonuje jedną z nich. Po wy-korzystaniu karty należy ją odłożyć do pudełka.kruki 13.jpg

Po zakończeniu swojej tury gracz bierze 3 karty lotu i/lub akcji (niezależnie od tego, ile kart wyłożył podczas swojej tury) i dokłada je do kart trzymanych w ręku. Gracz może wziąć 3 karty lotu, 3 karty akcji lub dowolnie je połączyć (np. 2 karty lotu i 1 karta akcji).
Jeśli po wzięciu nowych kart gracz będzie miał w ręku więcej niż 7 kart, nadmiar musi odłożyć. Karty lotu odkłada na swój stos kart wykorzystanych, a karty akcji do pudełka.
Jeśli podczas gry w stosie zabraknie kart lotu, gracz tasuje leżące obok karty wykorzystane i tworzy z nich nowy stos kart lotu.

~ Zakończenie gry ~
Gra kończy się, gdy kruk któregoś z graczy pokona trasę wyścigu, czyli dotrze na ostatnie pole.https://i1.wp.com/gry.nk.com.pl/wp-content/uploads/2019/04/19Kruki.png

~ Wrażenia ~
Kruki to gra, która może oczarować przyjemną szatą graficzną, ale również prostą formą rozgrywki. Lekka i przyjemna gra wyścigowa w której gracze rywalizują ze sobą o kto pierwszy dotrze do celu. Jednak nie oznacza to, że jej rozgrywka jest infantylna. Mimo iż dużą rolę odgrywa to jaką kartę wyciągniemy (losowość) rozgrywka wymaga skupienia, analizy kart które aktualnie się posiada jak również toru lotu a także przemyślenia kolejnych swoich ruchów. Gracze muszą dobrze rozplanować jakich kart w jakim mencie użyć a jakie zatrzymać na potem – nie zawsze pośpiech jest opłacalny a innym razem nie warto czekać. Każda decyzja ma znaczenie (mogą utrudnić przeciwnikowi życie lub przeciwnie) a jednocześnie nie są one wybitnie skomplikowane – wszakże to gra również dla młodzieży.OLYMPUS DIGITAL CAMERAGra wydała mi się łatwiejsza od gry Sny – nie wymaga  liczenia i notowania wyników a jednocześnie jak już wspomniałam nie jest infantylna. W trakcie gry trzeba myśleć i kombinować aby jako pierwszym pokonać tor lotu kruka. Można zachować ostrożność: analizować i decyzje podejmować powoli ale można też iść na żywioł, bez dłuższego i większego zastanowienia. Żadna z tych metod nie jest zła – nie ma też metody skutecznej. Każde rozwiązanie, które może przybliżyć nas do celu jest dobre a to wybiorą gracz zależy tylko i wyłącznie od niego. Adrenalina i chęć rywalizacji związana z wyścigiem również tutaj się pojawia.

Szkoda, że gra jest jedynie na dwie osoby – brakuje mi wersji solo jak również możliwości grania np. w 3 osoby. Jednakże można spróbować zagrać w parach. Gra przyjemna i ciekawa chociaż bardziej spodobał nam się Sen, jednakże to kwestia upodobań – na Kruki również warto zwróci uwagę 🙂

Plusy:
♦ szata graficzna
♦ wykonanie
♦ pomysł
♦ bez granic wiekowych
♦ gra rozwija wyobraźnię
♦ dość przyjemna
♦ czytelna instrukcja

Minusy:
♦ wymiatacze gier mogą szybko się znudzić
♦ w grę mogą grać tylko 2 osoby – brak wariantu solo i możliwości zagrania w grupie

Ocena: 4,5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje ze strony wydawnictwa oraz https://gryplanszowe.pl/

 

96 myśli na temat “Gra Kruki od Nasza Księgarnia

      1. Hmmm… Zacznę od tego, że Kruki jest grą dwuosobową – to nie jest większe grono i idąc tym torem np. np. w Fits, Gemino o których pisałam można grać solo a maksymalnie 4 osoby a nawet więcej gdyby grało się w grupach. Podobnie jest z grą w Scrable, czy Leśne Duchy 🙂

        PS Ja w Superbiznes grałam sama ze sobą xD

        Polubienie

  1. Niestety nie dla mnie, mam jakąś awersję do kruków.. przerażają mnie te ptaki. Nie lubię słyszeć ich krakania, a i ich wygląd jakiś taki niesympatyczny. Choć oczywiście sama gra, jako gra może być fajna. Dla mnie jednak lepiej by było gdyby przewodni był jakiś inny ptak, może np wróbelek albo łabędź 😉

    Polubienie

    1. Mojej mamie krakanie wron i kruków kojarzy się z cmentarzem ale ogólnie nie ma „awersji” do tych ptaków. A wiedziałaś, że kruki są bardzo inteligentne i istnieje ich biała odmiana? 🙂
      Kruku w tej grze nawiązują do krainy snów i do Odyna z mitologii nordyckiej a gra ma być taką podróżą przez krainę snów (chociaż tego się nie odczuwa) – wróbelek raczej by się nie wpasował 😉

      Polubienie

      1. Pewnie nie 😉 O białej wersji kruka nie słyszałam, natomiast o inteligencji tak, tym bardziej czuję się niepewnie gdy taka bestyjka przygląda mi się swym czarnym okiem. Aż strach się bać, o czymże ona myśli 😉

        Polubienie

    1. Z jednej strony gracze mogą analizować a z drugiej jak wspomniałam iść na żywioł – bez dłuższego i większego zastanowienia wykonywać kolejne ruchy – na zwycięstwo nie nie ma metody idealnej, bo każda może doprowadzić nas do mety. Ta gra w przeciwieństwie do gry Sny nie wymaga liczenia i zapamiętywania. Tak naprawdę nie jest tak skomplikowana jak może wydawać się z mojego opisu 😉

      Polubienie

  2. Kruk to mój ulubiony ptak, co widać po moim nicku, którego używam w Internecie ;). (dla osób, które się nie orientują – Der Rabe to po niemiecku kruk). Jednakże nie skuszę się na tę grę, bo nie lubię tego typu planszówek….

    Polubienie

      1. Dla mnie wszystkie gry nieelektroniczne to planszówki ;).
        W sumie to nie za bardzo znam symbolikę tego ptaka, akurat wiem tyle co Ty napisałaś we wstępie 😉

        Polubienie

  3. Naprawdę ładna szata graficzna, jednakże dla mnie bardzo dużym minusem jest to, że w tą grę mogą zagrać tylko dwie osoby więc raczej raz bym z ciekawości zagrała, ale wolę gry gdzie może uczestniczyć w nich więcej osób.

    Książki jak narkotyk

    Polubienie

Odpowiedz na Papierowa Łowczyni Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s