Świat gier

Rycerze okrągłego sera | REBEL

POZOSTAŁE TOMY Z SERII —> KLIK

Linia na bloga

Na blogu już od jakiegoś czasu nie było żadnej opinii odnośnie gry. Postanowiłam to zmienić, tym bardziej, że ostatnio zagraliśmy w jedną. Dzisiaj zapraszam na grę „Rycerze Okrągłego sera” będącą karcianą grą dwuosobową dwuosobowa grą karcianą osadzoną w świecie internetowego komiksu „Lisie Sprawy” autorstwa Beaty Smugaj. Podczas rozgrywki gracze tworzą własne drużyny lisków z których każdy wpływa na przebieg rozgrywki jak również wynik końcowy…

„Lisi król i jego puchaterowie wyruszają na walkę z koszmarami. W tym czasie mieszkańcy lisiego królestwa, Foxenfurtu, postanawiają stworzyć zastępcze drużyny puchaterów.”

Pakiet - Liski: Ojojanie + Rycerze okrągłego sera~ Informacje ~
Tytuł: Rycerze okrągłego sera
Wydawca: Rebel
Ilość graczy:  2
Czas gry: ok. 25 minut
Wiek graczy:
 12+
Cena:
60-90 minut

~ Zawartość pudełka ~
27 kart z liskami i akcjami
instrukcja

~ Wygląd ~
Wszystkie elementy gry umieszczono w tekturowym, malutkim i starannie wykonanym pudełku – sporej wielkości pudełku. Karty przedstawiają lisich bohaterów internetowego komiksu „Lisie Sprawy” autorstwa Beaty Smugaj a także opis akcji za jakie odpowiadają – są standardowej grubości. ~ Cel gry ~
Zdobycie najbardziej opłacalnej kombinacji kart lisków, która przyniesie jak najwięcej punktów na koniec gry. W tym celu gracze będą kolejno rozgrywali swoje tury.

~ Przygotowania do gry ~

  • 1. Tasujemy karty lisków
    2. Każdy gracz otrzymuje po 3 karty.
    3. Na środku stołu wykładamy 5 odkrytych kart w jednej linii – to jest kolejka.
    Aby kupić kartę z kolejki, należy opłacić koszt, czyli odrzucić z ręki odpowiednią liczbę kart. Koszt karty zależy od jej pozycji w kolejce

  • 4. Pozostałe karty układamy w zakrytym stosie obok.
    5. Wybieramy pierwszego gracza

~ Jak grać ~
Gra jest rozgrywana w turach. W swojej turze gracz:

1. Kupuje kartę lisa z kolejki (koszt każdej karty jest zależny od jej miejsca w szeregu).
2. Rozpatruje zdolność kupionej karty.
3. Kupioną kartę umieszcza odkrytą w swojej drużynie.
4. Przesuwa karty w kolejce w lewą stronę.
5. Dobiera na rękę tyle kart z talii, ile jest pustych miejsc w kolejce (zazwyczaj 1).
6. Uzupełnia kolejkę dowolnymi kartami z ręki.

W ten sposób działamy aż do wyczerpania talii.

RADA
Aby łatwiej zapamiętać koszt kart można położyć:
1 znacznik nad 3 kartą
2 znaczniki nad 4. kartą
3 znaczniki nad 5. kartą

KARTY NA RĘCE
Karty z ręki można zagrywać tylko w wyjątkowych okolicznościach. Przede wszystkim służą jako zasoby do kupowania kart z kolejki.
OSTROŻNIE!
W grze występują różne warunki zdobywania punktów: czasem otrzymujemy punkty za karty na ręce, innym razem – za karty na stosie kart odrzuconych.

ZDOLNOŚCI KART
Zdolność karty aktywuje się wyłącznie wtedy, gdy karta została kupiona bezpośrednio z kolejki a nie trafiła do naszej talii „przez przypadek”. Jeśli karta pojawi się w naszej drużynie z innego powodu, nie rozpatrujemy jej zdolności.
Jeśli nie można wykonać akcji z karty, należy umieścić ją w swojej drużynie bez żadnych dodatkowych efektów.

~ Koniec gry ~
Gra kończy się w momencie, kiedy talia kart lisów się wyczerpie. Jeśli ostatnią kartę dobierze gracz z kartą pierwszego gracza, drugi gracz musi rozegrać 1 turę tak, aby oboje mieli jednakową liczbę zagranych tur. Następuje podliczenie punktów według zasad punktacji na kartach lisów znajdujących się w drużynach  graczy.
Gracz z największą liczbą punktów wygrywa.
W przypadku remisu wygrywa drugi gracz.

~ Zasady rozgrywki 3 i 4 -osobowej ~
Aby zagrać w większym gronie, należy połączyć 2 egzemplarze gry a także pamiętać o zmianach zarówno w przygotowaniu gry jak i rozgrywce.

  • 1. Usuwamy z talii karty następujących lisów: „Meliska”, „Serward”, „Serafina” i „Koszmarek” i odkładamy do pudełka.
    2. Wybieramy pierwszego gracza,
    3. Układamy linie składające się z 6 kart.
    4. Jeśli ostatnia karta z talii została dobrana przez inną osobę niż ostatni gracz, rozgrywamy po 1 dodatkowej turze tak, aby wszyscy gracze mieli jednakową liczbę zagranych tur.

~ Wrażenia ~
„Rycerze okrągłego sera” to małych rozmiarów (gra jest mała, co sprawia, że możemy zabrać ją ze sobą praktycznie wszędzie) i przyjemna tematycznie oraz wizualnie gra, która może zauroczyć liskami umieszczonymi na poszczególnych kartach. Lisi bohaterowie wzbudzą sympatię nie jednej osoby, wywołując na ich twarzy uśmiech – mnie nie sposób było się nie uśmiechnąć a poza tym lubię liski. Ponadto instrukcja – krótka, jasna, klarowna i czytelna… to zasady do wyjaśnienia w kilka minut przy czym są one proste i nieskomplikowane, dzięki czemu grę możemy zaproponować graczom w różnym wieku. Wydaje mi się, że już nawet 10, 11-nastolatek poradzi sobie z rozgrywką – wszakże dzieci nie są głupie i wiele rozumieją, dlatego nie zaszkodzi spróbować. Plusy już na wstępie.  Sama gra może wydawać się niepozorna, być może nawet nudna – najprawdopodobniej niektórzy będą mieli takie wrażenie, jednak pozostali dostrzegą urok nie tylko w oprawie graficznej ale i efektach zagrywania kart. Mimo iż wydaje się to banalnie proste i klarowne – wszakże karty mówią wszystko – to tak naprawdę mamy tutaj oferuje wiele przeróżnych kombinacji oraz efektów, które za każdym razem wyglądają inaczej i inaczej wpływają na dalszy przebieg gry oraz punktacje. Warto a nawet należy lub co najmniej wypada przemyśleć każdy krok aby potem nie żałować podjętej decyzji – tak naprawdę o wyniku mogą zaważyć nawet ostatnie minuty, sekundy gry – nasza decyzja, nieoczekiwany zwrot. To wszystko sprawia, że w jakimś stopniu gra wymaga myślenia, skupienia oraz logicznego myślenia – bądź co bądź trochę trzeba się nagłowić.

 

Plusy:
♦ temat lisków
♦ szata graficzna
♦ wykonanie
♦ małe gabaryty, dzięki czemu grę możemy zabrać ze sobą praktycznie wszędzie.
♦ krótka i czytelna instrukcja
♦ proste do wyjaśnienia zasady – w kilka minut, które sprawiają, że w grę mogą grać gracze w różnym wieku
♦ mimo iż gra powstała z myślą o 2 graczach, można zagrać większym gronie (wymagana druga talia kart)
♦ gra wydaje się „niespecjalna”, jednak można dostrzec urok w efektach zagrywanych kart – oferuje wiele przeróżnych kombinacji oraz efektów, które za każdym razem wyglądają inaczej i inaczej wpływają na dalszy przebieg gry oraz punktacje.
♦ o wyniku mogą zaważyć nawet ostatnie minuty, sekundy gry – nasza decyzja, nieoczekiwany zwrot
♦ w jakimś stopniu wymaga myślenia, skupienia oraz logicznego myślenia
♦ w jakimś stopniu ćwiczy koncentrację, uwagę, logiczne myślenie
♦ może dostarczyć nie tylko humoru ale i napięcia oraz niepewności
♦ regrywalność

Minusy:
♦ cena
♦ gra nie ma opcji dla samotnego gracza
♦ do gry w większym gronie wymagana jest druga talia kart, pochodząca z drugiego zestawu
♦ nie jest to gra dla osób, które nie lubią długich rozgrywek a także gier losowych