Książki

„Prep. Zaplanuj wege tydzień” Ylvy Bergqvist

INNE KSIĄŻKI Z DZIAŁU KUCHNIA KLIK

Linia na bloga

   Kocham książki, jednak sporadycznie – prawie w ogóle nie sięgam po te kucharskie. Jakoś specjalnie mnie one nie interesują a inspiracji wolę szukać w internecie. Jednak kiedy pewna książka od Publicat zaczęła zbierać coraz to nowe – przychylne opinie, pomyślałam, że mając okazję nie zaszkodziłoby do niej zajrzeć. Po pewnym czasie udało mi się.   „Prep. Zaplanuj wege tydzień” Ylvy Bergqvist to książka wegetariańska, która ma na celu pomóc zaplanować wegetariańskie posiłki z wyprzedzeniem, ograniczając nasz stres. Wszystko opiera się na metodzie „Prep” (słowo to pochodzi od angielskiego słowa „prepare” i oznacza przygotować), z kolei określenie „prepper” oznacza osobę, która szykuje się na cięższe czasy. Nie od dziś wiadomo, że codzienne planowanie i przyrządzanie jedzenia bywa męczące: nie zawsze mamy pomysł, czas, potrzebne produkty, siły, chęci… Książka ma na celu pomóc zaplanować racjonalne zakupy a także zorganizować gotowanie w taki sposób aby jednego dnia, bądź wieczora stworzyć bazę zaplanowanych na kilka dni posiłków w tym produktów i półproduktów potrzebnych do ich przygotowania. Dzięki temu człowiek może zaoszczędzić czas, energię ale i żywność.

Czy to się udało?

Co znajdziecie w książce:
książka podzielona na tygodnie – każdy przepis przydzielony do danego tygodnia
listę zakupów na cały tydzień
13 jadłospisów
tygodniowe menu skomponowane w taki sposób aby nie marnować jedzenia
bazuje na tych samych przepisach podstawowych – wpisuje się w nurt zero waste
jest rozdział, który podpowie jak zamienić resztki jedzenia w smaczne posiłki
książka opiera na metodzie: jednego dnia poświęcamy więcej czasu na przygotowanie kilku rzeczy, a potem codziennie mamy co innego na obiad (autorka proponuje przygotować bazę na wstępne cztery dni)
informacje ile dany półprodukt maksymalnie może być przechowywany w lodówce jak również w jaki sposób go zamrozić i ile przechowywać w zamrażarce
przepisy inspirowane kuchniami całego świata (Francja, Włochy, tex-mex) np. znane risotto, lasagne czy falafel jak również „nowinki” jak sałatki fatteh i larb
część przepisów jest prosta i szybka w przygotowaniu, jednak sporo wymaga długotrwałego procesu przygotowania poszczególnych składników (tym samym pomysł z wcześniejszym przyszykowaniem wydaje się racjonalny)
przepisy dość przejrzyste, zawierają najważniejsze informacje dotyczące dań
przepisy mniej więcej od 10 minut do w maksymalnie pół godziny
posiłki zazwyczaj z niedrogich składników
większość przepisów bazuje na ogólnodostępnych prostych i sezonowych produktach, jednak znajdą się i te „zagraniczne”, jednak dostępne np. w Biedronce 
przepisy z wykorzystaniem ziół i przypraw zarówno polskich jak i tych, które nadają daniom oryginalności i egzotycznej nuty np. kurkuma, kmnin, imbir (w Polsce dostępne marek między innymi Prymat, Kamis)
przepisy z wykorzystaniem ziół i przypraw zarówno polskich jak i tych, które nadają daniom oryginalności i egzotycznej nuty
przepisy wegetariańskie ale i też trafiają się wegańskie – w szczególności bazy
przepisy w niej zawarte nie są wegetariańskie, jednak pod każdym z nich jest wskazówka, jak go można bez problemu zweganizować – tak by nie straciły ani na wartości, ani na smaku
informacje o zamiennikach dla mleka, jajek itp.
informacje ile dany półprodukt maksymalnie może być przechowywany w lodówce jak również w jaki sposób go zamrozić i ile przechowywać w zamrażarce
sporo przepisów na dania dość ciężka: przeważają produkty smażone, obficie okraszone oliwą lub masłem, z dodatkiem różnych serów np. smażony ryż z curry, rodzynkami, cebulą i jajkiem, lasagne z soczewicą i orzechami włoskimi, czy ratatouille z jajkiem serem i miodem (nie jest wskazane dla osób z ryzykiem chorób dietozależnych)
są też lekkie dania
przykładowe przepisy: risotto, naleśniki z ciecierzycą z konfitowanymi pomidorami, pieczona czerwona kapusta z humusem z masłem orzechowym i batatami w sezamie, wegetariańska zapiekanka pasterska ale też nieco obco brzmiące: buraczane klopsiki z sosem pistou i purée z pieczonych ziemniaków, ramen z miso, tahiną i jajkiem czy zupa dyniowo-imbirowa z jogurtem kuminowym, chipsy z obierek
książka starannie wydana, przejrzysta, pełna apetycznych zdjęć potraw
♦ różnorodność przepisów – chociaż możliwe, że nie każdy Polak ceniący polskie smaki odnajdzie się w przepisach ale może spróbować
indeks

SŁOWEM PODSUMOWANIA
  „Prep. Zaplanuj wege tydzień” to starannie wydana, ciekawa i warta zainteresowania (chociaż przejrzenia) książka nie tylko dla zainteresowanych kuchnią wegetariańską (dania można zweganizować) ale również wszystkim, zainteresowanym zarówno znanymi jak i nowymi smakami, czy nie mających pomysłów na to jak urozmaicić swój jadłospis. Nie musimy sztywno trzymać się przepisów – każde danie to kolejna inspiracja na nowy posiłek, który w zależności od produktów, które lubimy, co aktualnie mamy w lodówce, własnych upodobań, zachcianek itp. możemy dowolnie modyfikować i zmieniać.

   Przepisy są różne: prostsze, łatwiejsze, wymagające mniej i więcej czasu… Z kolei jeśli chodzi o stopień trudności ich przygotowania, to wszystko zależy od nas i tego jak jesteśmy „wprawieni w kuchennych bojach” – to co dla jednego banalnie proste, dla drugiego może kazać się trudne i odwrotnie, dlatego tutaj dzieżko oceniać.

UWAGI
  1.  Sama dość często przygotowuje sobie półprodukty czy to piekę więcej wegańskich burgerów, lepię pierogi, gołąbki itp. Faktycznie to bardzo ułatwia sprawę w szczególności, kiedy człowieka przyciśnie głód lub musi zjeść coś na szybko

ALE…..

  Takie odgrzewane, odmrażane, czy leżące kilka dni jedzenie nie smakuje jak to świeże. Nie oszukujmy si.. może nie zawsze ale bywa, że czasem go traci o czym przekonałam się niejednokrotnie mrożąc wegańskie gołąbki (kasza była wodnista, papkowata, gołąbek bez smaku). Dodatkowo jeśli źle lub zbyt długo przechowujemy je w lodówce, ulega zepsuciu, co nie zawsze jest wyczuwalne a może skończyć się poważnym zatruciem…. A przecież nie o to chodzi, gdy poświęcamy czas i wkładamy pracę na przygotowanie posiłku. Jednakże nie zawsze ma to miejsce – według mnie np. kaszę można ugotować na 2-3 dni do przodu (ja gotuje al dente aby podczas odgrzewania, nie rozgotowała się a była w sam raz) a pierogi ulepić i trzymać w zamrażarce. Podobnie jest z zupami, które można także mrozić, ziemniakami (te nawet są droższe, ponieważ rozkłada się skrobia), soczewicą, gotowaną fasolą a z kolei dhal bądź też bigos nabierają smaku. Dodatkowo ważny jest sposób przechowywania zarówno półproduktów jak i gotowych dań – niektóre spokojnie wytrzymają w lodówce 2-3 dni, natomiast inne warto chociaż częściowo zamrozić, w szczególności jeśli wiemy, że nie będą jedzone przez kila dni. Na szczęście w przypadku omawianej książki, autorka uwzględnia ile dany półprodukt maksymalnie może być przechowywany w lodówce jak również w jaki sposób go zamrozić.
2. Zauważyłam, że jest to książka bardziej skierowana do ludzi, którzy lubią zaopatrywać się w sklepach ze zdrową żywnością i nie od święta sięgają po produkty z działów jak i rodzaju żywności orientalnej. Nie jestem pewna, czy Polak ceniący polskie smaki odnajdzie się w tej pozycji, jednak nie chce oceniać. Być może tak. Jakby nie było warto spróbować. Jakby nie było ponad połowa książki, to przepisy, które mimo iż znam i dla mnie nie są niczym nowym, wzbudziły moje zainteresowanie między innymi dlatego, że jeszcze ich nie jadłam (część tak ale w innej kompozycji)

Ocena: na pierwszy rzut oka, bez gotowania z książki 5/6

Tytuł: Prep. Zaplanuj wege tydzień | Autor: Ylva Bergqvist | Wydawnictwo: Publicat | Ilość stron: 184

unspash

Linia na bloga

MealPrep jak zacząć  |  MealPrep – kolacje w 45 minut MealPrep foodbook   | MealPrep przekąski  |