Świat gier

Mitologia nordycka czyli Dziewięć światów – gra edukacyjna Zielona Sowa

Nim na rynku pojawiła się gra Similo Mity nie przypominam sobie abym słyszała o innej grze nawiązującej do mitologii, jednak muszę przyznać, że sama o takiej grze myślałam ^_^ Mniej więcej w marcu usłyszałam o dwóch nowościach od Zielonej Sowy: grze Bogowie Olimpu a także Dziewięć światów. Nie wiem, czy wcześniej pojawiły się gry o podobnej tematyce, jednak te wspomniane budziły moją ciekawość a w szczególności ta druga. I stało się… niedawno razem z Mamą, siostrą i szwagrem wybrałam się w niebezpieczną podróż by ocalić Dziewięć nordyckich światów….. Czy nam się udało?  ^_^9 światów~ Informacje ~
Tytuł: Dziewięć światów
Wydawca:  Zielona Sowa
Ilość graczy: od 2-4
Czas gry: 20-30 minut
Wiek graczy:
od 10 lat
Cena:
na ceneo od 25zł

~ Zawartość pudełka ~
19 kart kurków
9 kart bogów
80 kart pytań
11 kart odpowiedzi
żeton kruka
9 żetonów światów
9 żetonów wilka
8 żetonów run
instrukcja

~ Wygląd ~
Gra mieści się w dość małym i poręcznym kartonowym pudełku w którym znajdziemy instrukcje a karty do gry (9 kart kurków, 9 kart bogów, 80 kart pytań, 11 kart odpowiedzi) a także żetony (żeton kruka, 9 żetonów światów, 9 żetonów wilka, 8 żetonów run).

Karty bogów są standardowej grubości – przedstawione na nich bóstwa posiadają charakterystyczne dla siebie atrybuty. Każdy z bogów związany jest z jednym z dziewięciu nordyckich światów i posiada pewne zdolności, które mogą ułatwić lub utrudnić przebieg rozgrywki.
Żetony Bogów mają dwie strony: aktywną (kolorową z wizerunkiem boga) oraz nieaktywną (szarą). Każda ze stron służy do oznaczania powodzenia wyprawy (strona aktywna) lub porażki (strona nieaktywna).
Żeton Kruka – żeton Pierwszego Gracza.
Żetony Wilka – mają dwie strony. Czarna strona żetonu służy do oznaczania błędnych odpowiedzi na pytania, biała – do oznaczania poprawnych.
Żetony run – tych żetonów można użyć podczas swojego ruchu po przeczytaniu pytania z karty Pytania. Taki żeton należy odłożyć na stos żetonów wykorzystanych. Można zagrać tylko 1 żeton do 1 pytania.
.

Karty pytań – jest ich 80 i zawierają pytania typu „prawda i fałsz” a także z wariantem „a, b, c” do wyboru
Instrukcja
– dodatkiem do instrukcji są ciekawostki na temat mitologii skandynawskiej a także kilka mitów.

~ Cel gry ~
Gracze wspólnymi siłami starają się ocalić 9 światów a także posiąść wiedzę, która pozwoli na chwilę uśpić potwora. Cel można osiągnąć poprzez udzielanie prawidłowych odpowiedzi na postawione pytania.

~ Przygotowania do gry ~
Karty odpowiedzi układamy zakryte w stosie rewersami od góry – obok układamy Żetony Wilka.
Talie Kurków, Bogów oraz Pytań z osobna tasujemy a następnie układamy trzy stosy zakrytych kart.
Żetony Światów układamy w rzędzie kolorową stroną do góry.
Każdy z graczy otrzymuje żetony Run – jeden z runą Ansuz, drugi z runą Tiwaz

~ Jak grać ~
Gra obejmuje 9 tur, czyli tyle, ile jest światów do uratowania. Rozpoczyna najmłodszy z graczy.
Pierwszy Gracz odsłania kartę ze Stosu Kart Kruków – liczba ptaków na karcie oznacza typ pytania, który będzie obowiązywał w danej rundzie.
PRZYKŁAD
Jeżeli na odkrytej karcie jest jeden kruk – gracze będą odpowiadać na pytania typu prawda-fałsz. Jeżeli są dwa kruki – gracze będą udzielać odpowiedzi poprzez wybór jednej z trzech możliwości: a, b lub c.Następnie Pierwszy Gracz odsłania kartę z zakrytej Talii Bogów, która mówi do jakiego świata gracze wyruszają. Karta ta posiada swoje cechy – akcje i jej działanie obowiązuje wszystkich graczy ale jedynie w danej turze.
Na stół należy wyłożyć karty pytań – zawsze o jedną więcej niż graczy, którzy biorą udział w grze (na przykład gdy w rozgrywce biorą udział 2 osoby, to na stole powinno znaleźć się 3 zakrytych kart). Z wyłożonych kart Pierwszy Gracz odsłania jedną, dowolną i czyta na głos pytanie.
UWAGA
Należy pamiętać jaki typ pytania obowiązuje w danej turze.
Jeżeli odpowie prawidłowo, kładzie na karcie z Pytaniem żeton Wilka białą stroną do góry. Jeżeli odpowie źle – czarną stroną.
Następnie kolejka przechodzi na gracza siedzącego po lewej stronie Pierwszego Gracza. Jeżeli z wyłożonych kart Pytań zostanie już tylko jedna karta, należy ją odsłonić. Na pytanie z tej karty gracze odpowiadają wspólnie.

Kiedy wszyscy uczestnicy gry udzielą odpowiedzi na pytania, należy policzyć wyłożone na kartach żetony Wilka.
Jeśli liczba białych żetonów jest równa liczbie czarnych lub większa – gracze uratowali jeden ze światów. Żeton danego świata pozostaje obrócony stroną aktywną do góry.
Jeśli liczba białych żetonów jest mniejsza niż liczba czarnych – świat upadł. Żeton danego świata należy obrócić na nieaktywną stronę (patrz ilustracja poniżej).

Po rozstrzygnięciu losów danego świata należy zabrać z kart Pytań Żetony Wilka. Wyłożone w danej turze karty Bogów, Kruków i Pytań zostają odłożone na stos kart wykorzystanych.
Żeton Kruka zostaje przekazany kolejnemu graczowi (siedzącemu po lewej stronie) i rozpoczyna się następna tura gry.

~ Zakończenie gry ~
W momencie gdy zostanie odsłonięta ostatnia karta z Talii Bogów, rozpoczyna się ostatnia tura w grze.
Jeżeli po zakończeniu dziewiątej tury okaże się, że minimum 5 Żetonów Światów leży kolorową stroną do góry, wszyscy gracze zostają zwycięzcami. Jeżeli takich żetonów jest mniej, misja zakończyła się porażką.

WARIANT ŁATWIEJSZY
Gracze nie korzystają z właściwości specjalnych kart Bogów i nie używają kart Kruków. Odpowiadają tylko na pytania typu prawda-fałsz. Jeżeli tak ustalą, to również mogą wspólnie odpowiadać na pytania.

WARIANT TRUDNIEJSZY
Gracze nie używają żetonów Wilka, a każda błędna odpowiedź skutkuje natychmiastowym zakończeniem tury i upadkiem danego świata.

~ Wrażenia ~
Jestem pewna, że pojawienie się tej gry na blogu nie zdziwi nikogo kto mnie zna. Będąc osobą, która od oseska pasjonuje się starożytnością oraz mitologią prędzej, czy później musiałam w nią zagrać i cieszę się, że miałam taką możliwość ^_^ „Dziewięć światów” to nie tylko starannie wykonana gra z przyjemną grafiką ale równie niesamowita przygoda do świata nordyckich bogów… Odyn, Loki, kruki i te sprawy ^_^ Jednak przejdę do samej rozgrywki, bo już o grze zaczynam pisać jak o książce ^_^https://img.smyk.com/1760x/filters:no_upscale()/https://beta-cdn.smyk.com/media/product/1600/4/zielona-sowa-dziewiec-swiatow-gra-edukacyjna-6515299.jpg„Dziewięć światów” to gra, która opiera się na kooperacji, gdzie wszyscy gracze starają się osiągnąć wspólny cel jakim jest ocalenie 9 światów znanych z mitologii nordyckiej a można zrobić to udzielając prawidłowych odpowiedzi na postawione pytania dotyczące Mitologii Nordyckiej. Można powiedzieć, że to taki test ze znajomości tematu, dlatego przed przystąpieniem do gry wypadałoby (ba.. należy) zaznajomić się z tematem, w szczególności, kiedy gramy z dziećmi/młodzieżą.
Nie polecam zaczynać zabawy, bez wcześniejszego przeczytania chociaż kilku mitów.
Nie posiadając nawet minimalnej wiedzy z tego zakresu, nie wiemy co i jak odpowiadać co może łatwo zniechęcić do gry. Radzę i zachęcam aby wcześniej zapoznać się z dodatkiem dołączonym do instrukcji w którym w skrócie umieszczono kilka mitów a także przeczytać inną książkę, która zawierałaby takie mity. Wówczas gra nie tylko stanie się przyjemniejsza ale i gracze dowiedzą się czegoś nowego ^_^Wiek graczy, który został ustalony przez wydawcę a mianowicie od 10-11 roku życia, najprawdopodobniej został ustalony ze względu na zasób wiedzy jaką należy posiadać przystępując do rozgrywki. Jednak uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie aby  zapoznawać je z mitologią już wcześniej – oczywiście przez wcześniejszym zapoznaniu się z treścią mitu w celu późniejszego dostosowania go do wrażliwości każdego dziecka. Wszystko zależy od dziecka i od rodzica.

Mimo iż „Dziewięć światów” jest grą która wymaga kooperacji podczas odpowiadania na pytania gracze nie powinni sobie podpowiadać, chyba że wynika to z zagranych żetonów lub jest to pytanie z ostatniej wyłożonej karty. Tutaj każdy odpowiada sam na własną rękę.
Pytania są różne i podzielone: typu „prawda i fałsz” a także z wariantem „a, b, c” do wyboru. Jedn łatwe i oczywiste, natomiast inne wymagają zastanowienia i przypomnienia sobie odpowiedniego mitu – według mnie dla dzieci trudniejsze okażą się te drugie. https://img.smyk.com/1760x/filters:no_upscale()/https://beta-cdn.smyk.com/media/product/1600/7/zielona-sowa-dziewiec-swiatow-gra-edukacyjna-6515299.jpgMimo tego iż w grze dobieramy karty z pytaniami „w ciemno”, nie nazwałabym jej zbyt losową – w zasadzie to jedyny losowy element w grze, który tak naprawdę nie ma wpływu na dalszy przebieg rozgrywki.

Dlaczego?

Nie liczy się treść pytania a fakt, czy gracz udzieli poprawnej odpowiedzi, czy nie. Każda poprawna odpowiedź uaktywnia Żeton Wilka, natomiast błędna „wyłącza”. Jeśli aktywnych żetonów więcej – jedna z 9 Krain została ocalona. Na ten cel pracujemy wspólnie, jednak jak już wspomniałam, na pytania (z wyjątkiem pytania z ostatniej karty) każdy odpowiada samodzielnie. Tak jest sprawiedliwie, chociaż znając dzieci jedne będą ze sobą rywalizować a inne będą miały trudności aby powstrzymać się przed podpowiadaniem lub same „wyskoczą” z odpowiedzią. Jak to dzieci ^_^Według mnie „Dziewięć światów” oznacza się sporym walorem edukacyjnym. Nie tylko pozwala zdobyć jak również poszerzyć wiedzę z zakresu Mitologii Nordyckiej, ale również zachęca, wręcz zaprasza do dyskusji jak również samodzielnego zagłębianiu się w temat. Wielu z pewnością ucieszy, że łączy rozrywkę z nauką – bawiąc uczy i uczy poprzez zabawę łącząc przyjemne z pożytecznym. Według mnie mogłaby posłużyć jako element edukacji na lekcjach języka polskiego jak również zajęciach w szkole, świetlicy a także bibliotece. Ponadto udzielenie poprawnej odpowiedzi na postawione pytanie z pewnością przyniesie satysfakcje a także radość, jednakże należy pamiętać, że nie są to nie wiadomo jak wielkie emocje – w moich oczach to pozycja bardziej edukacyjna niżeli rozrywkowa. Dodatkowo jej „mankamentem” (jak również wszystkich gier typu „quiz”) jest regrywalność – po pewnym czasie odpowiedzi na wszystkie pytania nie będą tajemnicą. Jednak coś za coś – tutaj liczy się nasza wiedza ^_^ Jak widzicie gra posiada zarówno swoje mocne jak i słabe strony, które wynikają z jej gatunku a nie pomysłu – nie ukrywajmy gry typu „quiz” rządzą się swoimi prawami i nie każdy je lubi. Mimo tego zdecydowanie posiada więcej walorów, które również nie każdy uzna za plus. Jakby nie było grę uważam nie tylko za ciekawą ale i przyjemną. To naprawdę dobra i mocna edukacyjna, która jednocześnie może przynieść i przyniesie rozrywkę jak również wzbudzić zainteresowanie mitologią. I kto wie? Może z czasem owe zainteresowanie przerodzi się w miłość a nawet pasję? ^_^

UWAGA!
Jeśli znając wszystkie pytania jak również odpowiedzi na nie będziecie chcieli grać z osobami, które nigdy w tę grę nie grały i nie są zaznajomione, nie „szpanujcie” i nie pokazujcie ile to Wy nie wiecie. Przystopujcie bo w takiej rozgrywce szanse nie są wyrównane

UWAGA II
Ze względu na moje zainteresowania, dla mnie gra jest również „uzupełnieniem” mojego zbioru książek w tym temacie – taka pozycja „kolekcjonerska”. Jednocześnie zachęciła mnie aby karty wykorzystać do gry Dixit jak również kombinować wersję „Pasjansa” czy wariant dla jednego gracza ^_^

Plusy:
♦ pomysł i temat
♦ dobre wykonanie
♦ przyjemna grafika
♦ spora (jak na dzieci) liczba pytań.
♦ dobry quiz edukacyjny
♦ duży walor edukacyjny
♦ nauka poprzez zabawę – zabawa nauką
♦ dzięki dodatkowi do gry można zdobyć a także poszerza wiedzę o mitologii nordyckiej
♦ można poznać mity np. o powstaniu świata i pierwszych ludzi oraz o tym, jak Odyn szukał mądrości
♦ składnia do zastanowienia się i myślenia
♦ uczy współpracy i wspólnego osiągnięcia celu
♦ skłania i zachęca do dyskusji o mitach, zachęca do dalszego zagłębiania tematu a także opowiadania mitów
♦ może być wykorzystywana na lekcjach języka polskiego jak również zajęciach na świetlicach, bibliotekach
♦ dobry test wiedzy przed sprawdzianem w szkole (o powstanie sprawdzian z Mitologii Nordyckiej)
♦ można grać drużynowo
♦ karty są na tyle uniwersalne, że jeśli pomyślimy i pokombinujemy, to możemy z ich udziałem stworzyć własną grę albo własną wersję tej, którą proponuje Zielona Sowa

Minusy:
♦ ograniczona regrywalność – pewnym momencie odpowiedzi na wszystkie pytania przestają być tajemnicą
♦ brak większych emocji – co chwile nie wybuchniecie śmiechem. To gra bardziej edukacyjna niżeli rozrywkowa

Neutralne
♦ opiera się na kooperacji co nie każdemu będzie odpowiadać

Ocena: 5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

fotografie materiały prasowe wydawnictwa Zielona Sowa

https://fpc.org.pl/wp-content/uploads/2018/08/zielona-sowa-logo_proporcje-1-2.png

Aż się prosi, aby powstała gra w klimatach naszej rodzimej mitologii Słowian!

303 myśli w temacie “Mitologia nordycka czyli Dziewięć światów – gra edukacyjna Zielona Sowa

  1. heh Loki – nikt go nie lubi, a każdy kocha 😀 mitologię nordycką poznałam dzięki Neilowi Gaimanowi (choć nie byłam jakoś specjalnie zachwycona tym „jego” spojrzeniem) – ale gra wygląda interesująco więc z przyjemnością bym z Tobą zagrała 😀

    Polubienie

    1. Każdy kocha Lokiego? Za co? Za jego humor? Sarkazm? Jedno oko? 😀
      Ja podczytywałam książki o kulturze Celtów i nawet mam jedną kupioną za 4zł w jakimś markecie, potem był Gaiman ale nie przypadł mi do gustu no i Zysk.. polecam z Zysku 🙂

      Miło mi – ja również z przyjemnością zagrałabym z Tobą i to nie raz i nie dwa ❤

      Polubienie

      1. Cóż, Loki ma taką skomplikowaną osobowość, że z jednej strony odrzuca człowieka od niego, ale z drugiej kusi tajemniczością 🙂 i widzę, że Gaiman nam obu nie podszedł 🙂 dzięki za polecenie i zdecydowanie musimy kiedyś zagrać 🙂

        Polubienie

      2. O to już psychologia 🙂
        Jak dla mnie Gaiman zrobił to „po łebkach” – pobieznie, bez klimatu baśni, bajania jak u bajarza… bez uczucia, że mit Ciebie wciąga, jest przygodą… dobre to dla młodzieży dla tych którzy chcieliby poznać wstęp do mitów ale nie pasjonatów – przynajmniej ja tak uważam 😉

        Nie ma za co 🙂
        Koniecznie :*

        Polubienie

  2. To ciekawe – jakoś patrząc na samą grę (wiem, wiem nie ocenia się po okładce xD), myślałam, że to pozycja bardziej rozrywkowa, a tymczasem jednak bardziej edukacyjna. 🙂 Podoba mi się jej wykonanie i zamierzam grę polecić znajomej, której dzieci jakiś czas temu pokochały Asgard i ten klimat. 😉

    Polubienie

Dodaj komentarz