Świat gier

Cudouszek, Mira Bartok | Fikolo: Figurowy zawrót głowy! od Lucrum Games

  Książki dla młodszego czytelnika bywają różne. Jedne stanowią bramę za którą znajduje się magiczny świat do odkrycia i fascynująca przygoda będąca lekcją życia. Inne z kolei usypiają ze znużenia a jeszcze gorzej kiedy irytują i wzbudzają niechęć. „Cudouszek” Miry Bartók to powieść, która w pierwszej kolejności wzbudziła moje zainteresowanie okładką a dopiero potem opisem znajdującym się na okładce.

 Tytułowy bohater nie jest zwyczajnym dzieckiem – to pół lis a pół człowiek, którego porzucili rodzice. Nie zna swojego prawdziwego imienia i nie wie skąd pochodzi a w sierocińcu w którym przebywa mówią na niego Trzynastka. Tam nie ma łatwego życia – sierociniec to smutne i ponure miejsce w którym nie ma miejsca na radość. Ponadto ze względu na wygląd, drobną posturę i nieśmiałość, Trzynastka staje się obiektem drwin i żartów ze strony innych wychowanków, co sprawia, że czuje się bardzo osamotniony i niechciany. Z czasem jego życie ulega zmianie, bowiem nasz bohater doświadcza miłego uczucia jakim jest przyjaźń. To z kolei sprawia, że razem z nowymi przyjaciółmi postanawia odnaleźć swoje korzenie. Przy nadarzającej się okazji wyrusza w wielki, nieznany dla niego świat.

  W książce baśniowość miesza się z fantastyką i nutą realizmu. Autorka stworzyła świat w którym to co prawdziwe miesza się z fikcją. Jest świat ludzi, który zamieszkują również Naziemce, czyli istoty będące mieszanką człowieka ze zwierzęciem. I nie jest to nic dziwnego, czy zaskakującego – ludzie wiedzą o ich istnieniu, stykają się z nimi, mijają, jednak patrzą z lekką odrazą.

 

  Trzynastka – nazwany przez przyjaciółkę Arturem po ucieczce z sierocińca staje przed zupełnie nieznaną dla niego rzeczywistością. Wszystko jest dla niego obce a niekiedy przerażające. Doświadcza wiele zła i okrucieństwa ze strony nowo poznanych postaci , ale również życzliwości i gestów płynących z z serca. Stopniowo odkrywając świat na nowo, jest poddawany kolejnym próbom, które stanowią dla niego cenną lekcję życia i tego jak żyć. Żyć w świecie, którego wcześniej nie znał – zupełnie inną rzeczywistość.

  „Cudouszek” nie jest naiwną bajeczką dla dzieci o której szybko się zapomina. Według mnie tkwi w niej morał a jeśli popatrzymy głębiej również przesłanie. 
  O byciu „innym”. Tym, że nie jest to niczym złym a wygląd nie jest wyznacznikiem tego jacy jesteśmy, bo liczy się wnętrze.
  O pokonywaniu barier. Nie tylko tych życiowych, ale również, które rodzą się w naszej głowie i które stawiamy sami sobie.
  O odwadze i chęci poszukiwania własnego „ja” i miejsca w świecie.
  O przyjaźni i jej sile. Marzeniach i odwadze, którą skrywamy sami w sobie.
  O  muzyce i o nadziei, która nigdy nie umiera i którą zawsze należy nosić w sercu.

Tytuł: Cudouszek | Autor: Mira Bartok | Wydawnictwo: Czarna Owca | Okładka: twarda | Stron: 452

ilustracje z https://shelf-awareness.com/readers-issue.html?issue=655#m11438

 Gry i zabawy logiczne – łamigłówki, rebusy, labirynty itp. Ich rozwiązywanie zawsze sprawiało i nadal sprawia mi radość. Lubiłam, lubię i  lubić.


~ Informacje ~
Tytuł: Fikolo: Figurowy zawrót głowy! 
Wydawca: Lucrum Games
Wiek graczy: 8+
Ilość graczy: 2-4
Czas gry: 10-20 minut
Cena: na ceneo z wysyłką ok 30zł

~ Zawartość pudełka ~
  36 kart figur
    30 kart zadań
    instrukcja

~ Zawartość pudełka ~
Pudełko w którym umieszczono wszystkie elementy gry jest poręczne.
Talia figur liczy 36 kart na których umieszczono 36 różnych symboli – w 6 rodzajach i 6 kolorach.
Talię zadań podzielona na 4 stopnie trudności. Umieszczono na nich od 2 do 5 symboli w różnych pozycjach.

~ Cel gry ~
W grze realizujemy zadania znajdujące się na kartach leżących na stole. Gracz, który najszybciej wykona określoną ich liczbę zostaje zwycięzcą.

~ Przygotowania do gry ~
Tasujemy obie talie kart. Z talii figur bierzemy 9 i układamy z nich kwadrat 3×3. Z pozostałych kart figur każdy gracz dobiera 4 karty i układa je odkryte przed sobą. Następnie ciągnie 2 karty zadań i układa je przed sobą zakryte.

~ Jak grać ~
Wszyscy uczestnicy gry grają jednocześnie. Ich zadaniem jest odnalezienie rozwiązań kart zadań. Zabawa rozpoczyna się po odwróceniu kart zadań.
Jak to zrobić?
Na kartach zadań przedstawione są układy figur których należy odszukać wśród kart leżących na stole (tych ułożonych w kwadracie 3×3). Bierzemy pod uwagę nie tylko położenie figury ale również kolor lub kształt (np. na karcie zadania mamy zielony księżyc – dopasowany do niej będzie każdy księżyc lub fioletowa figura)
UWAGA!
KART NIE WOLNO DOTYKAĆ, jednak mogą być one dowolnie obracane w naszej pamięci tak aby pasował do kart na stole.

Jest jeszcze jedna rzecz, która może stanowić utrudnienie a mianowicie karty figur leżące przed graczami.
Karty te gracze wykorzystują kiedy za pomocą kart na stole nie mogą wykonać danego zadania. W takiej sytuacji gracz układa jedną z nich na dowolnej karcie na środku stołu tak, aby uzyskać pożądany wzór.

Jeśli gracz jest pewien rozwiązania krzyczy STOP i wskazuje rozwiązane zadanie. Od tej chwili ma 10 sekund na to aby udowodnić, ze ma rację. Może wziąć do ręki kartę zadania, jeśli potrzeba obrócić je i pokazać, że mu się udało. Zabiera kartę zadania do siebie – liczba punktów na karcie to liczba punktów które zdobył.
Jeśli nie udało mu się rozwiązać zadania również zabiera kartę, jednak będą to punkty ujemne

Runda kończy się kiedy wykonaliśmy wszystkie zadania lub kiedy zadania, które pozostały nie są możliwe do wykonania. W kolejnej rundzie uzupełniamy karty figur (do czterech) oraz zadań (tak aby mieć dwa).

~ Zakończenie gry ~ 
 Gra kończy się, gdy w stosie skończą się zadania. Wtedy następuje podliczenie punktów..

~ Wariant dla dzieci ~
Grając z dziećmi gramy turowo a nie jednocześnie. Korzystamy z kart zadań o najłatwiejszym poziomie trudności zawierającymi 2-3 figury a dla bardziej wprawionych 4. Dzieci dobierają po 3 karty figur i 4 karty zadań. W trakcie rozgrywki maluch odsłania kartę i szuka rozwiązania. Bez względu na wynik turę rozpoczyna kolejne dziecko. Grę zwycięża ten kto jako pierwsze rozwiąże wszystkie swoje zadania.

 ~ Wrażenia ~
Od razu muszę zaznaczyć, że jest to gra dla tych którzy lubią rozwiązywać łamigłówki i zagadki a także preferują trudniejsze tytuły. Zasady Fikolo są proste, jednak sama rozgrywka stanowi wyzwanie – jest bardzo wymagająca. Gracze przez cały czas muszą być skupieni i uważni – analizować i wizualizować w myślach układ kart jak również to co dzieje się na stole. Kart zadań nie można dotykać, więc wszystko wykonujemy w naszej wyobraźni. Wszystko dzieje się w naszej głowie.

Nie da się ukryć, że w grze trzeba intensywnie myśleć. Po rozegraniu kilku rund można poczuć się jak po przebiegnięciu maratonu a zwoje w naszym mózgu były przegrzane. Jednocześnie ma w sobie coś co wciąga – w trakcie rozgrywki pojawia się chęć rywalizacji a po rozwiązaniu zagadki satysfakcja, że nam się udało. Z kolei kiedy usłyszymy STOP z ust innego graczy zadajemy sobie pytanie „Już? Jak to?”.

Fikolo to niewielka gra karciana, która potrafi rozgrzać a nawet przegrzać zwoje w naszym mózgu. Jednocześnie dostarcza nie tylko rozrywki ale również wiele walorów edukacyjnych (o których wspomniałam niżej). Pod tym względem to na prawdę rewelacyjna gra. Dodatkowo mamy tutaj wariant dla dzieci, tak aby w grę zaangażować całą rodzinę a jeśli chcecie możecie grać również w drużynach. W naszym gronie Mistrzem (przez duże „M”) została moja młodsza siostra – umysł matematyczny. Najszybciej i najsprawniej podawała prawidłowe wyniki przy czym ani razu się nie pomyliła. Mistrz xD

Plusy:
♦ pomysł
♦ porządne wykonanie
♦ małe pudełko
♦ wariant dla dzieci i dorosłych
♦ bawi i uczy
♦ wysoka wartość edukacyjna
♦ ćwiczy spostrzegawczość i logiczne myślenie
♦ ćwiczy wyobraźnię i wizualizację
♦ sprawdza zdolności myślenia przestrzennego,

Minusy:
♦ dzieci w szczególności mogą mieć problem z przebiegiem rozgrywki (problem mają nawet dorośli)

 Ocena: /6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje Boardgames

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s