Świat gier

Gra Sen, Nasza Księgarnia

Często śnicie? Jakie są Wasze sny? Miłe, wesołe, głupie a może przerażające? Co zrobilibyście gdybyście mieli możliwość zaplanowania Waszego snu? Jak wówczas by on wyglądał?
W prawdzie nie będziemy planować i wymyślać snów (chociaż moglibyśmy) ale dzięki sile wyobraźni przeniesiemy się do magicznej krainy. Dzisiaj opowiem o grze prostej w rozgrywce i pięknej wizualnie która zdobyła nagrodę MENSA Select (USA) a także zajęła I miejsce w konkursie Świat Przyjazny Dziecku. Zapraszam na Sen od Naszej Księgarni.

~ Informacje ~
Tytuł: Sen
Wydawca:  Nasza Księgarnia
Wiek graczy: 8+
Ilość graczy: 2-5
Czas gry: 20 minut
Cena:
50 zł (wg ceneo od ok. 33 zł)

~ Zawartość pudełka ~
54 kart ze snów
notes do zapisywania punktacji

~ Wygląd ~
W kartonowym pudełku znajdziemy 54 sporej wielkości kart z cudownym ilustracjami Marcina Minora. Razem z pozostałymi Graczami byliśmy pod wielkim wrażeniem – na te obrazy na prawdę chce się patrzeć.

Każda z kart posiada specjalne oznaczenie – tak zwane kruki: od 0 do 9. Zarówno wartość umieszczona na kartach jak i ilustracja nie są przypadkowe. Karty z niższym symbolem (0-4) posiadają łagodne i baśniowe klimaty. Od numeru 5 coraz bardziej przeistaczają się one w koszmary.

Jeśli chodzi o ich wykonanie to nie mam nic do zarzucenia – są grube, pokryte lakierem i czytelne. Jedynie ze względu na ich wielkość (są dość spore) trudność sprawia tasowanie.

~ Cel gry ~
Celem gry jest stworzenie snu z jak najmniejszą liczbą kruków.

~ Przygotowania do gry ~
Tasujemy talię kart następnie rozdajemy każdemu z graczy po 4, układając je obrazkiem do dołu tak aby były niewidoczne dla pozostałych graczy. Stanowią one sen gracza – dwie dowolne z tych kart gracz może podejrzeć, ale w taki sposób, aby rywale nie widzieli, co się na nich znajduje. Po obejrzeniu i zapamiętaniu liczby kruków danej karty odkłada je na swoje miejsce obrazkiem do dołu. Przed rozgrywką gracze wiedzą więc, jakie 2 krainy mają w  swoich snach.

Z pozostałych kart tworzymy stos zakryty, który umieszczamy po środku stołu – stanowi od stos kart odrzuconych. Odkrywamy pierwszą z nich i kładziemy obrazkiem do góry. Stanowi ona początek stosu odkrytego.

~ Jak grać ~
Celem gry jest posiadanie zestawu kart o jak najniższej wartości. W swojej turze gracze dobierają karty ze stosu zakrytego lub wierzchnią kartę ze stosu kart odrzuconych.

W zależności od podjętej decyzji będą wykonywać odpowiednie działania.
Jeśli gracz bierze kartę ze stosu odkrytego zamienia ją na dowolnie wybraną kartę ze swojego snu – jedną z wcześnie podejrzanych (bo ma za dużo kruków) lub niewiadomych (być może wymieni ją na kartę niżej punktowaną).

Jeśli gracz bierze kartę ze stosu zakrytego, może wybrać jedną z trzech możliwości:
a) zamienia ją na jedną z krain ze swojego snu
b) odkłada kartę na stos odkryty
c) wykorzystuje specjalne działanie karty jeśli takowe ona posiada.

Komendy Specjalne
Weź 2 – gracz bierze 2  krainy z góry zakrytego stosu. Wybiera jedną z nich (drugą odkłada na stos odkryty) i wykonuje jedno z normalnych działań
Podejrzyj – gracz podgląda 1 dowolną krainę ze snu dowolnego gracza (może podejrzeć krainę w swoim śnie), a następnie odkłada na to samo miejsce.
Zamień 2 – gracz zamienia 2 krainy w snach dowolnych graczy bez odkrywania ich. Jedną z nich może być kraina z jego snu.


~ Zakończenie gry ~
Jeśli któryś z graczy uzna, że w jego śnie znajduje się najmniej kruków, krzyczy: Pobudka! i runda się kończy. Wszyscy gracza pokazują swoje karty i następuje podliczenie kruków.
Jeśli gracz, który powiedział „pobudka” rzeczywiście posiada najmniej kruków, jego wynik nie zmienia się. Jeżeli jednak ktoś inny ma mniejszy wynik, ten który wypowiedział hasło musi dodać do swojego wyniku 5 punktów karnych.

Gra kończy się, gdy któryś z graczy osiągnie (lub przekroczy) wynik 100 kruków
Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadził w sumie najmniej kruków. W przypadku remisu gracze dzielą się zwycięstwem.

~ Wrażenia ~
Sen to gra, która potrafi oczarować nie tylko piękną szatą graficzną, ale również prostą formą rozgrywki. Powinna spodobać się również wszystkim tym, którzy lubią gry pamięciowe – ta tutaj jest ważna. Zresztą nie tylko ona – przy wymienianiu kart przyda się również dobra intuicja (jak to będzie z tymi krukami) jak również umiejętność blefowania.

W grze nie tylko trzeba zapamiętać wartości posiadanych kart oraz ich sumę, ale również reakcje innych graczy na dobierane karty. To może ułatwić podejmowanie decyzji odnośnie dalszych ruchów jakie wykonamy i jak bardzo będziemy chcieli zaryzykować.
No i kombinujemy jak pozbyć się wysokich kart na rzecz tych z niskimi liczbami, przy czym nie mamy wpływu na to jaką kartę wyciągniemy – gra jest losowa a karty bywają kapryśne. Raz nam się uda a innym razem niekoniecznie.


Szkoda, że tak na prawdę ilustracje na kartach  mają niewiele wspólnego z przebiegiem gry – równie dobrze mogłyby być takie same lub przedstawiać coś zupełnie innego. Niemniej pobudzają wyobraźnię – można wykorzystać je do gry w „Dixit” i/lub wymieszać z kartami „Dixit’a” jak również „zabawić się” w układanie snów. Jedna gra a tyle możliwości jej wykorzystania.

W naszym gronie gra sprawdziła się i to nawet bardzo dobrze. To przyjemna gra towarzyska przy której można nie tylko spędzić miło czas z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi ale również pobudzić nasz mózg do pracy. Zgadza się! Gra ćwiczy pamięć, koncentrację a także rozwija wyobraźnię. Przyjemne z pożytecznym 🙂

Plusy:
♦ szata graficzna
♦ wykonanie
♦ pomysł
♦ prosta rozgrywka
♦ bez granic wiekowych
♦ gra rozwija wyobraźnię
♦ gra wspomaga myślenie
♦ gra wspomaga pamięć
♦ spora regrywalność.
♦ karty ze „Snu” można wymieszać z kartami z gry „Dixit” i rozegrać partyjkę tej drugiej gry

Minusy:
♦ wymiatacze gier mogą szybko się znudzić
♦ ilustracje na kartach nie mają nic wspólnego z przebiegiem gry – równie dobrze wszystkie karty mogłyby być takie same lub przedstawiać coś zupełnie innego

Ocena: 5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje ze strony wydawnictwa oraz https://gryplanszowe.pl/

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s