Świat gier

Trenuj swój mózg czyli Cortex 2 wyzwania od Rebel

Od zawsze lubiłam łamigłówki, krzyżówki, rebusy, quizy oraz gry wymagające myślenia. Rozwiązywanie przeróżnych zagadek sprawiało i nadal sprawia mi przyjemność.

~ Informacje ~
Nazwa: Cortex 2
Liczba graczy: 2-6
Wiek graczy: od 7 lat
Czas gry: 15-20 minut
Wydawca: Rebel
Cena:
60 zł (wg ceneo od 42 zł)

~ Zawartość pudełka ~
74 karty testów
6 kart wyzwań
10 kart faktur z wytłoczeniami)
6 układanek z obrazkiem kolorowego mózgu (razem 24 części)
instrukcja

~ Wygląd ~
W poręcznym, kwadratowym pudełku znajdziemy 90 kart (74 karty testów, 6 kart wyzwań, 10 kart faktur z wytłoczeniami) a także 24 elementy układanki przedstawiającej 6 mózgów w czterech kolorach.
Karty podzielono na dwie grupy: karty testów (wszystkich jest 80) przedstawiające łamigłówki, a także karty faktur (10 sztuk) przydatne w tzw. wyzwaniu.
Ich jakość jest dobra – nie są nie wiadomo jak grube ale również nie cienkie i nie ma potrzeby umieszczania ich w koszulkach osłonnych

Na rewersach kart testów i zadań widnieje ikona zagadki jaka znajduje się na danej karcie i który gracze będą starali się rozwiązać.

Karty faktur przedstawiają obiekty znane nam z życia codziennego (niekoniecznie w naszym kraju) jednak ich „sekret” tkwi w wykonaniu. Każda z nich posiada specjalne, wyczuwalne pod palcami nadruki, które w świetny sposób imitują naśladowane przedmioty.
  Ma to na celu przetestować zmysł dotyku a także wyobraźnię gracza. I nie jest to proste jakby mogło się wydawać, ponieważ istnieją dwie różne karty, które wytłoczenia mają niemal identyczny (np. w dotyku skóra brzoskwini tak bardzo nie różni się od mchu)

~ Cel gry ~
 Cortex to gra od 2 do 6 osób w której gracze rywalizują ze sobą, rozwiązując 8 rodzajów testów, które rozwijają różne funkcje ludzkiego mózgu. Za prawidłowe odpowiedzi otrzymują części układanki. Pierwsza osoba, która zdobędzie 4 części i ukończy swój  obrazek mózgu, zostaje zwycięzcą.

~ Przygotowanie gry ~
Przed rozpoczęciem rozgrywki należy zapoznać się z oznaczeniami i zasadami testów. Jest ich dokładnie 8 i każdy z nich posiada na rewersie przypisany mu symbol.
Następnie gracze rozkładają na stole 10 kart faktur. Teraz mają czas aby dokładnie się z nimi zapoznać – przyjrzeć się im, podotykać. Instrukcja mówi o 30 sekundach, jednak według mnie jak najbardziej można samemu ustalić taki limit czasu. Następnie karty faktur tasujemy i odkładamy zakryte na bok.
Karty testów i wyzwań tasujemy ze sobą (razem) a następnie układamy z nich zakryty stos pośrodku stołu.

~ Przebieg rozgrywki ~
Grę rozpoczyna najmłodszy z graczy. Odwraca on pierwszą kartę ze znajdującego się na stole stosu. Wszyscy gracze przyglądają się jej starając się rozwiązać daną zagadkę. Jeśli któryś z graczy sądzi, że zna odpowiedź, zakrywa kartą dłonią. Następnie podaje odpowiedź i odsłania kartę. Wszyscy sprawdzają odpowiedź. Jeśli jest ona poprawna gracz zabiera kartę do siebie – jeśli błędna – odrzuca kartę i nie bierze udziału w kolejnej rozgrywce.

W trakcie gry każdy gracz może posiadać jedynie 4 karty. Jego celem jest uzbieranie pary kart o takim samym rewersie (np. dwóch kart kwadratów). Taką parę wymienia się na jedną z czterech półkul mózgu (para zostaje odrzucona na bok). Jeśli gracz chce  zachować kartę, którą właśnie zdobył a posiada już przed sobą 4 karty, to odrzuca jedną ze zdobytych wcześniej kart.

Grę wygrywa osoba, która jako pierwsza ułoży układankę przedstawiającą mózg

Rodzaje zadań i testów do rozwiązania

  • Wielozadaniowość – pokaż na palcach odpowiedniej ręki wskazaną ilość oczek, jednocześnie wypowiadając na głos liczbę, którą wskazuje karta.
  • Spostrzegawczość – określ, jaki kolor ma wyróżniający się robot.
  • Kwadraty – policz, ile kwadratów potrzeba, aby wypełnić pustą przestrzeń.
  • Analiza – określ, jakiego koloru kapsle tworzą rząd czterech.
  • Wyjątek – nazwij kształt lub kolor, który pojawia się wśród obrazków tylko raz.
  • Kombinacje – określ, który kształt pasuje do brakującej przestrzeni w obrazku znajdującym się na środku.
  • Wejście – określ, które wejścia prowadzą do środka labiryntu. Uwaga! Musisz wymienić wszystkie!
  • Wyzwanie – w ręce gracza trafia karta z fakturą, którą należy podotykać z zamkniętymi oczami, a następnie określić, jakie przedmiot się na niej znajduje.

~ Podsumowanie ~
Cortex to dość przyjemna gra z bardzo ciekawym pomysłem. Rzeczywiście mądra – skłania do myślenia i w mniejszym, bądź większym stopniu pobudza nasz mózg do pracy jednocześnie rozwijając go. Zadania są różnorodne i choć większość z nich może wydać się prosta, to pod presją czasu nic nie jest takie oczywiste a najłatwiejsze zagadki mogą stać się nie lada wyzwaniem.

W trakcie rozgrywki można zauważyć jaki „podział” panuje między graczami. Jedni będą lepsi w danej kategorii wyzwań ale w innej już nieco słabsi lub w ogóle nią nie zainteresowani. Przypuszczam, że w duchu rywalizacji znajdą się również i takie osoby, które w ciemno będą zaklepywały kartę a udzielając odpowiedzi strzelały, tylko po to aby zgarnąć kartę do siebie. Strategię można rozplanować również i w ten sposób, jednak na dłuższą metę takie rozwiązanie odbiera przyjemność z całej rozgrywki. Jednocześnie ciężko mówić tutaj o strategii – grę w dużej mierze wyznacza czas.

Chyba najbardziej zaskakuje i przynosi najwięcej emocji „Wyzwanie”. Umysł zdany tylko na kierowanie się zmysłami potrafi płatać figle, w szczególności kiedy karty posiadają zbliżone do siebie faktury.

Problem tej gry może stanowić jej schematyczność i powtarzalność. Nie oszukujmy się nie jest to pozycja, która będzie wyciągana na stół co niedzielę. Mimo różnorodności zadań ze względu na ich powtarzalność po pewnym czasie stają się one monotonne. Gra zaczyna nudzić a po rozegraniu kilku partii gracze zaczynają zapamiętywać karty i ich rozwiązania albo jak wspomniałam wyżej liczą na ślepy los. To może bardzo przeszkadzać podczas gry z nowymi znajomymi. Ponadto słabo wypada w grze dla dwóch osób – w składzie 3-4 osobowym sprawdza się o wiele lepiej.

Cortex z jednej strony jest grą towarzyską (do grania z rodziną i przyjaciółmi), jednak z drugiej nie dostarcza typowo rozrywki. Oczywiście w trakcie rozgrywki rodzą się emocje – wszakże gramy pod presją czasu i pojawia się chęć rywalizacji. Jednak nie oszukujmy się – podobnie jak w przypadku gry Polska Luxtorpeda, bliżej jej do gry umysłowej niż stricie rozrywkowej.
Zdecydowanie trzeba lubić takie pozycje. A nawet jeśli się je lubi, to według mnie gra nie będzie często gościć na stole. Według mnie sprawdzi się jako przerywnik i to od czasu do czasu.

Mimo swoich wad i schematyczności nie uważam jej za złą i niegodną uwagi. Wręcz przeciwnie – to ciekawa i rozwijająca pozycja, która z czasem rzeczywiście może pozytywnie wpłynąć na pewne obszary mózgu. To szybka gra choć nie dla niedzielnych wyjadaczy i tych, którzy nie mają ochoty na to aby w trakcie gry usilniej myśleć.

Plusy:
♦ wykonanie
♦ pomysł
♦ rozmiar pudełka
♦ proste zasady
♦ szybki czas rozgrywki (dynamika)
♦ różne poziomy zagadek
♦ przy większej liczbie graczy przynosi wiele emocji – pojawia się chęć rywalizacji
♦ walory edukacyjne
♦ składnia do myślenia
♦ faktycznie może mieć wpływ na rozwój pewnych półkul mózgu
♦

Minusy:
♦ regrywalność – nudzi się. Nie jest to gra, która będzie często lądować na stole
♦ mało emocji w grze na dwóch graczy
♦ niektórzy gracze mogą w ciemno zaklepywać karty a następnie odgadywać hasła co odbiera przyjemność z rozgrywki
♦ powtarzalne zadania

Ocena: 4,5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s