Świat gier

Przenieś się do świata snów… Gra Chyba Śnisz od Rebel

Od kiedy pamiętam lubię słuchać ciekawych historii. Opowiadane przez Mamę, starszego Brata, Dziadka i Babcię nie tylko przenosiły do innego świata ale również uczyły życia – tego jak wyglądało, wygląda i jak żyć.
Od Mamy wiem, że kiedy nauczyłam się mówić, brałam komiksy lub książki do rąk i opowiadałam… jednym ciągiem, że można by pomyśleć iż czytam. A ja opowiadałam…
Miłość do historii pozostała do dziś a kiedy zobaczyłam „Chyba śnisz!” pomyślałam, że to może być ciekawa a przede wszystkim kreatywna rozgrywka – wszakże to gra słowna a do tego oparta na opowieściach.

~ Informacje ~
Nazwa: Chyba Śnisz
Liczba graczy: 2-8
Wiek graczy: od 7 lat
Czas gry: 15-20 minut
Wydawca: Rebel
Cena:
70 zł (wg ceneo od 48 zł)

~ Zawartość pudełka ~
156 kart snu
3 karty punktacji
klepsydra (2 minuty)
instrukcja

~ Wygląd ~
W niewielkim tekturowym pudełku znajdziemy 156 kart snu, 3 karty punktacji, klepsydrę a także czytelnie napisaną instrukcję.
Ilustracje umieszczone na kartach prezentują różny poziom a niektóre z nich można interpretować wieloznacznie.

~ Cel gry ~
„Chyba śnisz” to gra narracyjno-pamięciowa w której gracze tworzą wspólne opowieści, inspirując się dobieranymi kartami. Opiera się na zapamiętaniu dokładanych kart tworzących nasz stos, przy jednoczesnym tworzeniu ciekawej historii a także słuchania tego co opowiadają inni gracze.

~ Przebieg gry ~
Każdy z graczy otrzymuje po 3 karty z grafikami ze wspólnej talii (trzymają je tak aby były nie widoczne dla pozostałych graczy). Następnie wybierają kto rozpoczyna. W swojej turze wybiera i odkrywa pierwszą z nich (pierwsza z wierzchu) a następnie opowiada kawałek historii luźno nawiązujący do rysunku.

Rozgrywka jest podzielona na dwie fazy:
śniadanie – gracze w dowolnej kolejności wykładają swoje karty na stół i kontynuują opowieść. Można zagrać nawet kilka kart pod rząd za każdym razem uzupełniając swoją talię do 3 kart.
UWAGA
Karty wykłada się jedna na drugą, tak by nie było widać kart wcześniej wyłożonych a dopowiedziany ciąg historii musi mieć sens, tak aby całość zachowała spójny charakter.
Czas jaki gracze mają na snucie opowieści wyznacza klepsydra (jedna runda zajmuje około 2 minut). Po upływie wyznaczonego czasu stos kart zostaje odwrócony.

przypomnienie – w drugiej fazie gracze starają się przypomnieć i odtworzyć całą historię od pierwszej do ostatniej wyłożonej karty w takiej kolejności w jakiej pojawiały się one na stole. Dlatego ważne jest aby bacznie słuchać tego co w poprzedniej turze mówią inni gracze.

Na środku układamy 3 karty punktacji a przy nich kolejno odsłania się karty ze stołu za które gracze otrzymują punkty:

  • 2 punkty za każdą poprawnie przypomnianą kartę
  • 1 punkt za każdą poprawnie przypomnianą kartę ze skorzystaniem z podpowiedzi wybranego współgracza
  • -2 punkty za każdą niepoprawnie przypomnianą kartę

Po odsłonięciu ostatniej karty sumujemy punkty, które porównujemy z tabelą w instrukcji i odczytujemy werdykt.

~ Podsumowanie ~
Po wstępnym zapoznaniu się z zasadni tej gry pierwsze skojarzenie jakie przyszło mi do głowy to Story Cubes – takie kostki do gry po rzuceniu którymi gracze snują własną opowieść w oparciu o ikonki, które wskazały kostki. Wprawdzie nigdy nie miałam takich kostek w dłoniach ale mechanizm wydał mi się podobny.
Gra również bazuje na losowości – gracze nie wiedzą jaka karta zostanie wyłożona na stół a następnie muszą snuć historię nawiązujące do wyłożonych kart. Choć może również przywołać na myśl Memo – bo bazuje również na zapamiętywaniu, jednak na innej-ciekawszej podstawie.

Gra jest ciekawsza i przyjemniejsza niż może wydawać się na pierwszy rzut oka. Jest też ciekawsza i bardziej integruje od wcześniej wspomnianych Memo. Faktycznie skłania do myślenia i wymaga koncentracji, ale przede wszystkim uczy kreatywności, rozwija wyobraźnię a także w jakimś stopniu poszerza słownictwo.

W trakcie rozgrywki dało zauważyć się fakt, że jedni gracze dysponują większym zasobem słów, inni nieco uboższym a kolejni mają problem z ładnym wyrażaniem swoich myśli. Historie niektórych graczy były krótkie, proste a inne… piękne i baśniowe (od lat mamy taką „bajarkę” w domu – nie mylić z wciskaniem kitu xD). To też pokazuje jaką wyobraźnię posiadamy a nawet jak potrafimy zmyślać, bo na dobrą sprawę i ta umiejętność jest tutaj przydatna/

Byli tacy, którzy bez problemu odtworzyli opowieść karta po karcie ale również Ci, którzy dla których stanowiło to problem. Tak więc dla jednych gra będzie łatwa, ale dla drugich będzie stanowić mniejsze bądź większe wyzwanie.

Jednak to nie zmienia faktu, że gra integruje – może nie dostarcza typowo wielkich emocji i adrenaliny ale może przynieść sporo śmiechu, rozrywki, zabawy… „Może” bo tak naprawdę wszystko zależy od graczy. Jednym bardziej przypadnie do gustu, innym mniej lub w ogóle.
W naszym gronie się sprawdziła, choć nie ukrywam, że z większym bądź mniejszym entuzjazmem – starsza siostra dość szybko się znudziła, natomiast z Mamą rozegrałam kilka partyjek :)

Plusy:
♦ proste zasady
♦ gra bez limitu wiekowego
♦ ćwiczy pamięć
♦ rozwija wyobraźnię i kreatywność nie tylko dziecka
♦ w jakimś stopniu poszerza słownictwo.
♦ uczy słuchać ludzi
♦ może być źródłem śmiechu
♦ nikt nie przegrywa
♦ część grafik pozwala różnie i szeroko interpretować kartę

Minusy:
♦ może szybko znudzić tych, którzy nie lubią gier opartych na zapamiętywaniu i opowiadaniu
♦ brak współzawodnictwa (dla mnie nie jest to minusem, ale dla niektórych może być)

Ocena: 5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html 

ilustracje materiały prasowe


Mam dla Was ciekawostkę… 10 lat temu na rynku pojawiła się podstawowa wersja gry Dixit. Ludziom spodobała się niecodzienna rozgrywka oparta na komunikacji wizualnej, wymianie pomysłów i wyobrażeń. Dzięki fantastycznemu światowi, poetyckim ilustracjom oraz prostym zasadom, gra stała się popularna na całym świecie.

Z tej okazji twórcy gry stworzyli niecodzienny projekt – zaprosili do współpracy wszystkich grafików, którzy do tej pory przygotowywali ilustracje i połączyli ich dzieła wspólną tematyką opowieści z całego świata. W ten sposób powstała Edycja jubileuszowa: wyjątkowy zestaw 84 kart, które trafią do Waszych serc rozbudzając moc nieograniczonej wyobraźni.

Premiera już 26 października.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s