Świat gier

Polska Luxtorpeda odjazd wyd. Egmont

     Niedawno opowiadałam Wam o jednej z gier planszowych wydawnictwa Egmont a mianowicie „Łap za słówka” dzisiaj opowiem o kolejnej nowości jaką jest gra Polska Luxtorpeda – extra będąca kontynuacją gry Polska Luxtorpeda

~ Informacje ~
Nazwa: Polska Luxtorpeda – odjazd
Liczba graczy:
2-8
Wiek graczy: 6+
Czas trwania rozgrywki: ok 20 minut
Wydawca: Egmont
Cena:
45 zł (wg ceneo od 30 zł)

~ Zawartość pudełka ~
7 podstawowych kart kategorii
49 podstawowych kart obiektów
6 dodatkowych kart kategorii
42 dodatkowych kart obiektów
8 kart z Luxtorpedą
Instrukcja

Gra składa się z 2 talii kart: podstawowej (grzyby, owady, drzewa, zawody, literatura dla dzieci, przysłowia, sztuka ludowa) a także dodatkowej – trudniejszej (wojsko, wynalazki, Polska w kosmosie, literatura, sąsiedzi, piosenki).
Dodatkowo do gry dołączono 8 kart z Luxtorpedą
Wszystkie grafiki umieszczone na kartach nawiązują do elementów związanych z Polską.

~ Jak grać ~
Na samym początku gracze decydują czy grę oprzeć na podstawowej talii kart, czy w wersji zaawansowanej obiema – również tą dodatkową.
Następnie na stole w jednej linii wykładamy siedem kart kategorii. Pod nimi układamy po jednej dowolnej i odkrytej karcie obiektu, przypisanej do danej kategorii. Mają one takie samo tło, więc ich odnalezienie w talii nie powinno być problemem.
Pozostałe karty tasujemy i tworzymy talię.

Teraz dajemy uczestnikom czas na uważne przyjrzenie się odsłoniętym kartom. Gdy wszyscy stwierdzą, że są już gotowi odwraca się je tak aby przedstawione na nich ilustracje były zakryte. Zaczynamy właściwą rozgrywkę.

Gracz odkrywa pierwszą kartę z ulokowanego na boku stosu i pokazuje ją pozostałym graczom. Wszyscy muszą zwrócić na nią uwagę i sięgnąć do swojej pamięci by przypomnieć sobie jaka karta z tej kategorii leży aktualnie na stole.
Przykładowo jeśli odkryty został motyl należy przypomnieć sobie jaka karta leży pod kategorią owady.

Osoba, która jako pierwsza poda prawidłową odpowiedź bierze odgadniętą kartę ze stołu i kładzie ją przed sobą (koniecznie obrazkiem do dołu).
Wówczas uprzednio uprzednio wylosowana karta z talii wędruje odkryta na jej miejsce.

 Teraz ponownie dajemy czas na zapamiętanie kart, odwracamy i losujemy kolejną kartę z tali. I tak dalej.
Gra kończy się w momencie, gdy wyczerpie się stos kart dobierania. Zwycięża ten kto zgromadzi najwięcej kart.

~ Warianty gry ~
Poza wariantem podstawowym o którym wspomniałam wyżej grę można urozmaicić o kolejne.
Część kart z talii zaawansowanej zawiera aż 2 informacje: nazwę i autora. Przed grą można ustalić, którą informację będziemy używać. A może zdecydujemy się na to aby używać ich obydwu?
Taka wersja przeznaczona jest raczej dla starszych graczy.

Dodatkowo w pudełku znajduje się również 8 kart z Luxtorpedą. Podczas gry można je wtasować do talii. Kiedy zostanie ona odsłonięta, należy odłożyć ją na bok. Kartę zdobędzie ten gracz, który jako pierwszy poda prawidłową nazwę karty podczas rozgrywki. Karta ta jest warta 1 punkt.

~ Podsumowanie ~
Moje pierwsze wrażenie odnośnie tej gry nie było najlepsze. Przyznam, że jakoś niespecjalnie przypadła mi do gustu szata graficzna. Według mnie nie jest ciekawa i „ładna” ale nie powinno oceniać rzeczy po wyglądzie

Tak na prawdę nie radzę spodziewać się za wiele po tej grze. To takie memo ale w nieco innej – oryginalnej – wersji. Nie gwarantuje, że dostarczy Wam typowo rozrywki ale z pewnością  intensywnie pobudzi Wasz mózg do pracy i przetrenuje pamięć. Z kolei to nie każdemu przypadnie do gustu, bo nie każdy lubi tego typu rozgrywki.
 Poza tym w wersji podstawowej okazała się dla mnie i mojej rodziny zbyt łatwa, jednak rozumiem, że to jest już kwestia indywidualna i stopień trudności można dostosować do wieku i potrzeb graczy.

Hasła z talii zaawansowanych wymagają już uruchomienia szarych komórek. Nie wypada aby dorosły gracz widząc na karcie jednego z władców Polski, powiedział tylko „król” – wypadałoby aby podał Jego imię. Jednak i tutaj czasem ilustracje można zrozumieć dwojako i mylnie.

Tak na prawdę w tej grze nie musisz posiadać wiedzy o Polsce – wystarczy, że będziesz pamiętał obiekt znajdujący się pod kartą i wypowiesz go szybciej niż przeciwnicy. To gra na spostrzegawczość, szybkość i pamięć, która może dostarczyć rozrywki ale również przynieść ze sobą walor edukacyjny.

Jednak wadą tej gry nie jest grafika ani banalność wersji podstawowej a jej monotonność. W pewnym momencie rozgrywki można zacząć odczuwać pewne znużenie. Jednak i na to jest rozwiązanie – można skrócić rozgrywkę do uzbierania wcześniej ustalonej liczby kart.

Najbardziej spodobało mi się w niej to, że mimo wad, które dostrzegłam (i które dla Was nie muszą okazać się wadami), została dobrze przemyślana. Tematyka kart na prawdę związana jest z Polską: polską kulturą, historią, fauną i florą, dzięki czemu grono odbiorców tej gry jest szerokie i wiele osób może utożsamić z tymi rzeczami.
Jakby nie było gra ta jest na swój sposób kreatywna 🙂

Plusy:
♦ proste zasady
♦ możliwość regulowania stopnia trudności
♦ tematyka na kartach rzeczywiście odnosi się do polskich reali
♦ ćwiczenie koncentracji i pamięci
♦ grając w tę grę można dowiedzieć się czegoś o Polsce
♦ gra bez limitu wiekowego

Minusy:
♦ szata graficzna niezbyt cieszy oko
♦ w wersji podstawowej okazała się dla nas zbyt prosta
♦ gra dostarcza mało emocji – zaczyna się nudzić
♦ cena (okładkowa 49,99zł ale można kupić już od 35zł)

Ocena: 4/6



Aparat odmówił mi posłuszeństwa. Za jakiś czas uzupełnię wpis o zdjęcia gry w środku

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s