Świat gier

Kreatywna gra dla całej rodziny. Łap za słówka, wydawnictwo Egmont

  Kiedyś już wspominałam, że lubię gry planszowe. Pamiętam, że w dzieciństwie kiedy grałam w nie z siostrami a nawet sama ze sobą (nawet w dwu osobowe gry można grać samemu), sprawiało mi to ogromną radość. Z młodszą siostrą wiele razy wymyślałyśmy własne warianty gry niż te które proponuje wydawca albo zmieniałyśmy te, które były narzucane. W ten sposób jedna, dwie gry, które posiadałyśmy, zmieniały się w kilkanaście gier.

  Łap za słówka to gra wydawnictwa Egmont przy której cała rodzina miło spędzi czas. Jej zasady są proste, rozgrywka nie trwa długo ale wymaga naszej kreatywności, wyobraźni a także pomysłowości.

~ Informacje ~
Nazwa: Łap za słówka
Liczba graczy:
2-6
Wiek graczy: 10-110 lat
Czas trwania jednej rozgrywki: ok. 30 minut.
Wydawca: Egmont
Cena:
70zł (wg ceneo od 44zł)

~ Zawartość pudełka ~
21 kafelków z literami
6 kostek z symbolami (wszystkich symboli jest razem 16)
99 żetonów punktów
6 zasłonek, na których znajdują się symbole
klepsydra (90 sekund)
notes z karteczkami
instrukcja

Symbole umieszczone na kostkach oznaczają kategorie: potrawy, sport, pojazdy, napoje, zabawki i nazwy gier, muzyka, zwierzęta, książki, miasta, owoce i warzywa, woda, elektronika, ubrania, film, słodycze, rośliny, państwa, zawody.

~ Jak grać  ~
Na początku każdy gracz otrzymuje kartkę długopis oraz zasłonkę, która ukryje to co będziemy zapisywać na kartce zapisywać na kartce. Jednocześnie będzie to dla nas ściągą z kategorii, które znajdują się na kostkach.
Karteczki z literami tasujemy i układamy na stole w postaci zakrytego stosu, natomiast żetony punktów umieszczamy z boku.

Gracz, który rozpoczyna rozgrywkę rzuca wszystkimi sześcioma kostkami. Jedną z nich wybiera dla siebie a pozostałe przydziela innym graczom lub gracze sami wybierają po kostce dla siebie. Jeśli graczy jest mniej niż 6 osób, to nieużyte kostki odkładamy na bok.
Następnie gracz, który rzucał kostkami okrywa kartonik z literką i odwraca klepsydrę.

Od teraz każdy z uczestników ma 90 sekund, aby na kartce po lewej stronie napisać trzy słowa zaczynające się na wskazaną literę z kategorii, którą wskazuje jego kostka.
Dodatkowo jeśli czas na to pozwoli może wypisać po jednym słowie, które będzie odpowiadało kategoriom na kostkach pozostałych graczy. Druga opcja to wypisanie kilku słów do jednej wybranej kategorii przeciwnika. Jednak pamiętamy, że wypisujemy maksymalnie tyle słów ile mamy przeciwników.

Gdy piasek w klepsydrze się przesypie podliczamy punkty.
Każdy z graczy po kolei czyta słowa ze swojej kategorii. Jeśli inny gracz po lewej stronie wypisał to samo słowo (wpadł na to samo słowo), musi o tym powiedzieć. Wówczas czytający skreśla je ze swojej kartki. Każde niewykreślone słowo to jeden punkt. I przechodzimy do kolejnej rozgrywki, która wygląda dokładnie tak samo.

~ Warianty gry ~
Zasady proponują 3 warianty gry.
Pierwszy – żeton z liter odsłania się przed rzutem kośćmi.
Drugi – przy literach Z, L, C, S można używać wyrazy z literakmi: ż, ź, ł, ć, ś.
Trzeci – gracze jednocześnie wybierają kostki kategorii.

~ Dodałabym kilka wariantów od siebie ~
1. Kostek można używać jak do Story Cubes o których dowiedziałam się pół roku temu. Gracze rzucają kostkami a następnie wymyślają historyjkę związaną z przedstawionymi na nich obrazkami.
I tutaj przyznam, że kiedy przeczytałam o tej grze, pomyślałam, że na podobnych zasadach będzie przebiegać rozgrywka 😉

2. Gra przeznaczona jest dla dzieci od 10 lat i została w niej umieszczona klepsydra w związku z czym działamy pod presją czasu. Jednak gdyby ją usunąć i po rzucie kostkami nie stawiać limitu czasowego na wypisywanie słówek, gra nadałaby się również dla młodszych.
Poza tym nie musimy podliczać punktów, bo to nie one są najważniejsze. Liczy się dobra zabawa i wspólnie spędzony czas. To nie tylko zacieśnia więzi. Taka gra jednocześnie poszerzyłaby słownictwo najmłodszych a także rozwijała ich wyobraźnię.

3. Odnosząc się do punktu drugiego. Grając z najmłodszymi możemy zdjąć z gry nie tylko limit czasowy ale również żetony z literami. Niech dzieciaki wypisują dowolne słowa pasujące do kategorii. Nie tylko będą świetnie się bawić ale również rozwiną swoje słownictwo. Podliczanie punktów nie jest obowiązkowe 🙂

4. Gra może okazać się przydatna w nauce a także szlifowaniu języków obcych np. angielskiego, rosyjskiego, hiszpańskiego…. Nie jest powiedziane, że polscy gracze muszą grać w języku ojczystym. Dlaczego nie zagrać by w języku obcym?

5. W grze mamy kilka kategorii, które mogą być szeroko rozumiane. W pierwotnym założeniu można podawać wszystko to co się z nimi kojarzy. Jednak gracze mogą postawić pewne ograniczenia np. w kategorii muzyka podawać tylko imiona i nazwiska piosenkarzy, piosenkarek i zespołów (dla fanów festiwalu w Opolu lub Eurowizji biorących w nich udział) a nie nazwy instrumentów. Lub odwrotnie.


Posumowanie
Gra otrzymała miano międzynarodowego bestsellera i według mnie na to zasługuje. Pochłania od pierwszej rozgrywki a tym samym zacieśnia więzi rodzinne. Po co komputer, telefon i inna elektronika, skoro ma przed sobą tak ciekawą, kreatywną i wciągającą grę dzięki której może spędzić czas z najbliższymi a przy okazji odnieść wiele korzyści. Ta gra nie tylko bawi ale również uczy, pobudza wyobraźnię, kreatywność a także aktywuje „szare komórki” – jest okazją do wykazania się swoją wiedzą.

Świetnym pomysłem jest również losowy dobór a także mnogość kategorii (jest ich aż 18) dzięki czemu każda rozgrywka dostarcza wrażeń i dobrej zabawy. Kategorie również mogą być szeroko rozumiane co daje pole do popisu wyobraźni a także kreatywności. Tutaj nie ma miejsce na nudę.
Polecam w szczególności tym, którzy lubią gry słowne (scrable, państwa-miasta…)

Plusy:
♦ proste zasady
♦ dobre wykonanie
♦ gra uczy języka i rozwija go a także zasób nowych słów
♦ wymaga myślenia, koncentracji i pamięci – trenuje je.
♦ z podstawowej wersji gry można zrobić kilka innych w tym również na języki obce.
♦ bawi i uczy
♦ jest źródłem dobrej zabawy
♦ gra bez limitu wiekowego

Minusy:
♦ po jakimś czasie może się znudzić, ponieważ nie każdy lubi tego typu rozgrywki

Ocena: 5,5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s